tiistai 14. maaliskuuta 2017

Kevätkylvöjä - Osa I







On tehnyt mieli kylvää jo pitkän aikaa kaikkea mahdollista ja mahdotonta, ihan vain, koska kesän kaipuu on niin järjettömän kova! Pakkohan sen kesän on tulla, jos vihreät pilkistelevät purkeista ja purnukoista? No, oikeasti olen aika ihmeissäni, että maltoin näinkin pitkälle, vaikka aika monta kertaa on tullut katseltua kaupoissa siemen- ja sipulivalikoimia. Jotain oppia on vuosien saatossa tullut, ja siitä viisastuneena mulla on nyt edes jonkinlainen käsitys, miten ajattelin toimia tänä keväänä. Nyt ensimmäisessä vaihessa istutin kukkia, joiden esikasvatuksen ajankohta näytti täsmäävän maaliskuun puoliväliin (krassi tosin olisi parempi kylvää vasta huhtikuussa). Tietenkin kukkien piti olla sellaisia, että niitä olisi kiva katsella, ja niitä voisi mahdollisesti myös maljakkoon poimia.

Clas Ohlsonilta ostin jokunen viikko sitten pari pitkulaista puulaatikkoa, joilla oli hintaa muistaakseni noin kuusi euroa kappaleelta. Yhteen laatikkoon mahtuu sopivasti 14 kappaletta maitopurkkeja tms., mihin kylvöt on helppo tehdä. Nimilaput askartelin pieniin pyykkipoikiin vihreästä pahvista ja valkoisesta tarrasta. Vajassa mulla on vielä yksi kirpparilta vuosia sitten ostettu loota, johon ajattelin kylvää myöhemmin jotain salaatteja, yrttejä ym., jolle vielä nyt oli liian aikaista.






Meillä ei ole oikein sopivia tiloja esikasvatukseen. Kateellisena katselen esim. entisillä kouluilla asuvien ihmisten runsaita kylvöastioita. Kodinhoitohuoneeseen kyllä tulvii valoa keväisin, mutta toisinaan tuossa tasolla voi olla vähän liiankin kuuma...Saa nyt luvan kelvata, niin kuin on kelvannut tähän asti. Olen mä tuossa ennenkin esikasvattanut kukkia ja kasveja, vaihtelevalla menestyksellä. Valoisa ja viileä paikka meiltä puuttuu (kuten pimeä ja viileä paikka talvettamiseen), koska en vielä 3-kymppisenä ollut kertaakaan esikasvattanut mitään, ja tuohon aikaan siis suunnittelin kotiamme.





Näihin purkkeihin kylvin ruiskaunokin, tuoksupieluksen ja krassin siemeniä. Suunnitteilla on siis vielä kylvää myöhemmin jotain syötävää. Tosin nuo ruiskaunokit ja krassit ovat kyllä myös syötäväksi kelpaavia! Ihastuin ruiskaunokkien tummaan väriin.<3 Olisi myös kannattanut googlettaa istutusneuvoja, sillä löysin vasta jälkeenpäin hyvät vinkit pienten siementen kylvöön, sekä vastauksen siihen, mitä taimettuminen tarkoittaa.:) Loppukeväästä ajattelin esikasvattaa ruukuissa ulkona joitain sipulikasveja, kuten viime vuonna kasvatin tuoksumiekkaliljoja pari pussillista. Olen hypistellyt vaikka minkälaisia sipuleita ja mukuloita. Nälkä kasvaa odotellessa... 





Tätä postausta kirjoittaessani haeskelin kuvaa viime kesän tuoksumiekkaliljoista, vaan en nyt löytänyt. Löysin kuitenkin ihania kuvia Kukkailottelusta meidän pihalta. Ei jaksaisi odottaa, että pihalla on sama runsaus ja kukinta!


Joko sinä olet edistänyt kesän tuloa?:)

Taina

8 kommenttia:

  1. Minä olen nostanut jo istutusastiat esiin, mutta viikonloppuna homma tyssäsi siihen, kun ei minulla ollutkaan multaa vaikka luulin. Olin ihan liian laiska lähtemään kauppaan. Siirtyy siis ensi viikkoon, kun ei niitä istutuksia kukaan tulevana viikonloppuna kastele...
    No ensiviikolla alkaa kunnon kylvöt :)
    Minulle heti varaus noihin ruiskaunokin taimiin =D Ihan pari(kymmentä) riittää <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vaikka olen joskus kylvänyt siemeniä varmaan jo tammikuussa, on se selvästikin usein ihan liian aikaista. Sulla on siis ihan hyvin aikaa kylvöihin ensi viikollakin ja pitkälle sen jälkeen!:)
      Olet ollut mielessäni näitä kylvöjä tehdessä.<3 Saun paljon iloa sulta saamistani tomaatin- ja krassintaimista viime kesänä. On vähintään kohtuullista, että saat osasi ruiskaunokeista, jos ne suinkin alkavat kasvamaan.:D Tuoksupielus on jo täynnään vihreitä alkuja!

      Poista
  2. Mä en jaksa kylvöhommia, oon liian hätäinen niihin hommiin :) Mutta kesää odottelen kuumeisesti. Mökillä olisi kukkapenkkien raivausta, siirtoa ja uusimista. Ja kai tänne kotiinkin pitäisi vähän jotain laittaa pihalle kaunistusta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vaihtelevaa on ollut mullakin nää viljelmät!:) Viime vuonna mulla ei muistaakseni ollut muuta kuin ne tuoksumiekkaliljat, ja nekin vasta sitten, kun ne pystyi laittamaan ulos kasvamaan. Onhan tuo piha aina sellainen työmaa, joka ei koskaan tule valmiiksi. Nyt tietenkin syyhyttäisi jo päästä pihahommiin, vaikka niissäkin melkein parasta on suunnittelu.;)

      Poista
  3. Kovastihan nuo sormet jo syyhyäis päästä kasvattamaan. :) Luulen kuitenkin että esimerkiksi tomaatin taimet käyn hakemassa puutarhalta, koska on taas kaiken maailman menoa koko kevään ja jos jättää asian miehen käsiin, niin miten siinä sitten taas käy. :D :D Hassua etten ole osannut muutamissa vuosissa vielä opettaa kuinka paljon on liikaa vettä ja milloin se on liian vähän. Kivaa viikon jatkoa sinne!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heh, oikeasti on paljon käytöllisempää ostaa taimia kuin siemeniä.:) Se on vain tämä järjetön kesän odotus, jota ainakin minä kuvittelen lyhentäväni esikasvattamalla siemenistä.:P Ei kuule, jos mun kasvit ois miehen vastuulla, niin meillä ei olis yhtään elävää viherkasvia tai perennaa. Olen mä tosin joskus väsyksissä itsekin sanonut, että asfaltoidaan koko piha. Lähinnä se on tuo nurmikko, jonka hoito on mulle rasite. Tavoitteena onkin täyttää piha kukkasilla ja puilla!<3

      Poista
  4. Meillä ei ole edes sitä kodinhoitohuonetta, kun rivarissa asustellaan. Jotakin pientä olen kasvattanut tuossa tietokonepöydällä, se kun on ikkunan alla.
    Kivaa keskiviikko-iltaa♡

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ymmärrän!<3 Joka kevät mietin, että jos jotain ruukkukiikkuja ikkunan eteen tai jotain, millä saisi lisätasoa kukille ja kasveille...Hakolan Riippu-hylly on juuri sellainen, josta olen vuosia haaveillut, vaan mun kukkarolle ihan liikaa, harmi vain! Olen myös miettinyt sellaisen rakentamista itse, toistaiseksi ajatuksen tasolla. Ehkä ensi talvena!;)

      Poista